Reklamaatiot ja kuljetusvauriot

Kuljetusvaurio

Kuljetuksen aikana aiheutuu joskus pakkausten repeämisiä tai kolhiintumisia. Kuluttajakaupan mukaisesti TurunKaluste on vastuussa tuotteesta jos se häviää tai rikkoutuu asiakkaalle toimitettaessa. Tuotteen vahingoittuessa tai hävitessä Turun Kalusteseen palauttamisen yhteydessä on tuotteesta vastuussa asiakas tai kuljetuksesta vastuussa ollut kuljetusliike.

Tuotteen luovutushetkellä asiakkaan tulee tarkistaa AINA pakkausten ulkonäkö kuin että vastaanottaa kaikki kuljetuksessa olevat paketin kuljettajan läsnäollessa – kuljettaja on velvollinen odottamaan että toimitettava tuote on tarkastettu ja vauriot on kirjattu ylös. Sama koskee noudettaessa tuote noutopisteeltä.

  • Jos pakkauksessa on nähtävissä ulkoinen vahinko on tarkistettava, onko ulkoinen vahinko aiheuttanut itse tuotteelle vauriota kyseiseen kohtaan. Vahingosta tulee mainita rahtikirjaan vahingon havaitsemisen yhteydessä. Ilman tätä merkintää emme voi korvata tuotteen kuljetusvahinkoa.
  • Toisinaan voi käydä myös että kuljetusliike on toimittavassa lähetyksessä on pakkausten määrä eri kuin rahtikirjassa. Jos huomaat että yksikin paketti puuttuu lähetyksestä – pakettien määrän saat tarkistettua joko kysymällä kuljettajalta tai tarkistamalla paketin päällä olevalla kuljetusliikkeen tarrasta jossa on nimesi vastaanottajana ja ja viivakoodin yllä kerrotaan pakettien lukumäärä – niin pyydä silloin kuljettajaa tekemään siitä merkintä rahtikirjaan muuten tämä jää vastaanottajan tappioksi.
  • Toisinaan tuotteen virhettä ei näy päälle joten tuote on avattava ja tarkistettava 3 päivän sisällä toimituksesta mahdollisten kuljetusvaurioiden havaitsemiseksi.
  • Kaikista kuljetusvaurioista tai tuotteessa olevista muista vioista on ilmoitettava välittömästi tai viimeistään seuraavana arkipäivänä TurunKalusteen asiakaspalveluun sähköpostilla myynti@turunkaluste.fi. Ilmoittamisen nopeudesta riippuu se, miten nopeasti asiakas saa korvaavan tuotteen tai tuotteen osan vaurioituneen tilalle. Vaurioituneista osista on kuitenkin ilmoitettava ennen tuotteen kasaamista.
  • Epäselvissä tapauksissa jos asiakas ei edellä mainittua vahinkoa ole 3 päivän sisällä ilmoittanut, saattaa vahinko koitua asiakkaan tappioksi.
  • TurunKaluste ei vastaa huolimattomasti ilmoittamatta jätetyistä virheistä tai vahingoista

Kuljetusreklamaatio

ilmoita sähköpostitse (myynti@turunkaluste.fi) seuraavat asiat

  1. Tilauksen numero
  2. Jos tilattuja tuotteita on useampi kerro mistä tuotteesta on kysymys
  3. kerro missä vaurio esiintyy tuotteessa ja miten
  4. Mainitse oliko paketissa näkyvää vauriota vai oliko kyseessä nk piilovaurio joka näkyy vasta kun paketti on avattu –
  5. säilytä pakkausmateriaali siihen asti että reklamaatio on käsitelty mahdollista vaihtoa/palautusta varten.
  6. ota kuvat seuraavasti ja liitä ne sähköpostiin  1) yleiskuva tuotteesta 2) lähikuva vahinkokohdasta 3) kuva vahinkokohdasta 4) kuva tuotteen leimasta 5) kuva pahvissa olevasta tuotteen tarrasta
  7. tai täytä reklamaatio ilmoitus 

Reklamaatiot tuotteen viallisuudesta

TurunKaluste vastaa siitä, että asiakas saa tuotteen kotiinsa uutena ja sopimuksen mukaisena. Toisinaan tuote on viallinen ja siitä on ilmoitettava välittömästi tai viimeistään seuraavana arkipäivänä asiakaspalveluun alla olevan ohjeen mukaisesti.

Jos tuotteessa on  kuluttajansuojalain mukaisen kuuden kuukauden aikana tuotteen normaalissa ja asianmukaisessa käytössä ilmennyt virhe tai vaurio, katsotaan sen olleen tuotteessa jo ostohetkellä. Tällöin TurunKaluste vastaa tuotteen korjauttamisesta tai korvaavan tuotteen toimittamisesta asiakkaalle. Asiakkaan tulee ilmoittaa tuotteen viasta Turun Kalusteen asiakaspalveluun välittömästi sen havaittuaan.

Reklamaatio-ohje

ilmoita sähköpostitse (myynti@turunkaluste.fi) seuraavat asiat

  1. Tilauksen numero
  2. Nimesi ja osoitteesi
  3. Jos tilattuja tuotteita on useampi kerro mistä tuotteesta on kysymys
  4. kerro missä vaurio esiintyy tuotteessa ja miten
  5. miten vaurio on huomattu – toimituksen yhteydessä vai onko nk piilovaurio joka on huomattu vasta kun paketti on avattu
  6. lisää kuvat vahingosta/ista sähköpostiin siten että otat seuraavat kuvat tuotteesta
    1. yleiskuva tuotteesta josta näkee koko tuotteen
    2.  kuva vahinkokohdasta äskeistä hieman kauempaa
    3. lähikuva vahinkokohdasta
    4. kuva tuotteen leimasta – yleensä on tuotteen takana tai pohjassa
    5. kuva tuotteen paketin pahvista  tai kuva tuotteen tuotetiedot /tarrasta pakkauspahvissa
  7. tai täytä reklamaatio ilmoitus oheisesta linkistä Reklaamaatiolomake 

TurunKaluste ei vastaa

  • Asiakkaan itse suorittamasta tuotteen kuljetuksista tai varastoinnista aiheutuneita vahinkoja (Luovutettu tuote on tarkastettu tuotteen saapumisen yhteydessä ja voidaan tarkastaa myös asiakkaan läsnäollessa asiakkaan niin vaatiessa.)
  • Tuotteen väärinkäytöstä tai huonosta kunnossapidosta aiheutuneita vaurioista.
  • Kosteudesta tai epänormaalista lämpötilasta aiheutuneita vaurioista tuotteelle
  •  Jos asiakas ei ole merkinnyt näkyviä kuljetusvaurioita vastaanottaessa pakettia postissa, matkahuollossa tai kuljettajalle rahtikirjaan. Näkyvä kuljetusvaurio on aina merkittävä rahtikirjaan jos näin ei tehdä emme vastaa kuljetusvauriosta.
  •  Jos asiakas ei ole avannut pakettia kolmen päivän kuluessa tuotteen vastaanottamisesta  ja tarkistanut että tuote on virheetön.
  • Asiakkaan huolimattomuudesta ja ymmärtämättömyydestä johtuneista vaurioista esimerkiksi tuotteen kasaamiseen liittyvissä asioissa.
  • Tuotteen normaalin käytön aiheuttamasta tuotteen kulumisesta, esimerkiksi patjan tai sohvan istuimen normaalista muotoutumisesta käytön aikana tai tuotteen lakkapinnan himmenemisestä käyttöhankauksen takia.
  • Normaalista puulaadun käyttäytymisestä sellaisten tuotteiden kohdalla, jotka erillisessä informatiivisessa kuvauksessa on todettu käsitellyksi vanhanaikaisen näköisiksi, valmistettu uunikuivaamattomasta kierrätysmännystä ja joihin on mainittu kuuluvan naulanjälkiä ja halkeamia.
  • Mistän virheitä, jotka ovat aiheutuneet terävistä esineistä, väännön, putoamisen tai poikkeavan iskun seurauksena tai vaikutuksia, jotka ovat seurauksia jostain tapahtumasta tai toimesta, jota ei ole suunniteltu tuotteen käyttöä varten
  • Jos sohvan ulkoasu on poikkeavan huonosti pidetyn oloinen ja antaa riittävän epäilyksen tuotteen huonosta kohtelusta
  • Yritys ei  vastaa asiakkaan tekemistä mittausvirheistä, jolloin esimerkiksi kulmadivaanin osat eivät mahdu ulko-ovesta sisälle tai pitkät tuotteet eivät mahdu kääntymään eteisen kulmista. Yritys  ei vastaa myöskään edellä mainitusta johtuneista tilanteista, jolloin tuotetta on jouduttu säilyttämään sellaisessa tilassa, esimerkiksi ulkoilmassa, että tuotteesta on saattanut esimerkiksi kastumisen takia tulla myyntikelvoton,vaikka olisikin alkuperäisessä pakkauksessaan. Tällaisissa tapauksissa emme hyväksy tuotteen palauttamista, vaan lähetämme tuotteen takaisin asiakkaan kustannuksella.

Ylivoimainen este (force majeure)

Verkkokauppa ei ole velvollinen korvaamaan kauppoja, jos sopimuksen täyttäminen estyy tai viivästyy syystä, joka on verkkokauppiaan vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella.

Ylivoimainen este on ennalta arvaamaton tapahtuma, joka estää tai tekee kohtuuttoman vaikeaksi osapuolen sopimusvelvoitteiden täyttämisen määräajassa. Tällaisia tapahtumia ovat viranomaisen toimenpiteet, tietoverkon toiminnan häiriöt, sähkökatkokset, varkaudet, luonnonmullistukset, tulipalot, sota tai sen uhka, kapinat, mellakat, terrorismi ja työtaistelutoimenpiteet tai muu yhtä merkittävä ja epätavallinen osapuolista riippumaton syy kuten pandemia.

Mikäli ylivoimainen este jatkuu yli kolme kuukautta, on sekä verkkokauppiaalla että asiakkaalla oikeus purkaa tilaukset ilman vahingonkorvaus- tai viivästysseuraamuksia.